Je těžké býti v Čechách Romem?
Ale na Nobelovu cenu neaspiruji převážně i z důvodu neřešitelnosti této natolik složité problematiky. Spíše než nějaké řešení z ní tak akorát rozbolí hlava. A přiznám se, že také přednášet tento předmět je rok co rok složitější… aspoň co se romské otázky týče.
Mé momentální zamyšlení však bude směřovat pro mnohé možná zvláštním směrem. Myslím si totiž, že dnes v současné době je asi velice těžké být Romem. Ne proto, že by Romové byli až tak utiskováni, diskriminováni a že by v Čechách skutečně bujela rasová nenávist. I když do určité míry to takto Romové mohou cítit. Avšak nejsou to ta přesná slova, která by vystihovala danou situaci.
Je těžké být v Čechách Romem, protože mu byla zde svým způsobem „odňata“ nezávislost a svoboda. Proč? Protože Romové začínají být v Čechách závislí na sociálních dávkách. Netvrdím, že všichni a že svou vlastní „vinou.“ Jsou tací, kteří pracují, a to dokonce poctivě. Ale je spíše pravdou, aspoň u nás na Ostravsku, že se o Romech začíná hovořit jako o profesionálních „pobíračích“ sociálních dávek. A není to vždy jen proto, že by nesehnali práci. I když je pravdou, že jsou v osobním kontaktu odmítáni, vidí-li zaměstnavatel, že jde o Roma. Není to však kvůli barvě pleti, ale díky negativním zkušenostem s pracovní morálkou Romů. A Romové kolikrát i práci mají, kolikrát i tzv. na černo, což je jim v našem státě umožněno, protože to je pro různé podnikatele výhodné. A není výjimkou, že často k této práci mají navrch ještě i ty dávky. A opět netvrdím, že všichni, a netvrdím, že se to týká pouze romských obyvatel.
V souvislosti se zaměstnaností Romů se hodně hovoří také o nutnosti vzdělání. Ale mnozí mladí Romové dají už i na popud své rodiny přednost profesi „pobírače sociálních dávek“, než dalšímu studiu. Proč? Je to tak mnohem výhodnější.
To, čemu říkáme pozitivní diskriminace, je v současných podmínkách téměř antihumánní počínání. Za prvé to vyvolává negativní reakce těch, kteří pozitivně diskriminováni nejsou. A za druhé, již staré čínské přísloví říká, že pokud chceme někomu pomoci, nebudeme mu chytat ryby, ale naučíme ho ty ryby chytat. Náš sociální systém Romy nic neučí, leda to, že je možné získávat, aniž se musí něco dávat a že je výhodné být závislými na druhých, aniž sami vyvineme nějakou aktivitu a snahu. A také to, že je dobré hovořit o rasové nenávisti a diskriminaci, protože se to vyplatí. Ale pozitivní diskriminaci si nevymysleli samotní Romové. A přiznejme si – byli by sami proti sobě, kdyby výhod, spojených s tzv. pozitivní diskriminací, také nevyužívali. A jsme to my, většinová společnost, která toto Romy naučila, a která jim tento způsob života umožnila.
A tak se nedivme, co se děje v posledních letech v naší zemi i jinde v Evropě. A navíc - co se týče výchovy, tak zde máme generaci dětí, nejen romských, která je zvyklá jen tak něco dostávat, aniž by musela vynaložit jakékoliv úsilí. Pro Romy je však typické, že nejsou až tak vedeni k zodpovědnosti za svůj život a jsou zvyklí spoléhat se jen na druhé a pak vyčítat, pokud se nedaří. Navíc nám vyrůstá generace, která je přesvědčena, že může všechno, protože má jen svá práva, ale žádné povinnosti. Jedinou povinností Romů je znát svá práva – odpověděl mi jednou jeden romský aktivista právě na tuto mou otázku, jestli kromě práv mají Romové také nějaké povinnosti.
Proto prosím, říkejme a pišme pokud možno pravdu, že je těžké býti Romem. Nebojme se této pravdy, protože pokud se tato situace nebude řešit, pokud se naše republika bude chovat antihumánně tím, že jednu skupinu obyvatel (romské etnikum) bude pozitivně diskriminovat tak, že ta druhá (majorita) se postupně bude cítit diskriminována, projeví se romský problém nejen jako loni ve šluknovském výběžku nebo nyní na Ostravsku v ulici Přednádraží, ale také v jiných částech republiky, kde si obyvatelé nevědí rady s jistou skupinou spoluobyvatel. A to ne kvůli barvě pleti, ale kvůli chování, které vzniká mnohdy skutečně a bohužel z naučené vypočítavosti, a které navzájem vyvolává antipatie a vzájemné nepokoje. Pozitivní diskriminací se vzájemné pochopení a porozumění v současné době mění na vzájemnou nevraživost, která může začít postupně přerůstat v nenávist.
Jak řekl kdysi filosof J. J. Rousseau: „Každý zahálející občan, bohatý nebo chudý, mocný nebo slabý, je darebák.“
A naše společnost je momentálně na „zahálející darebáky“, které ze své zahálky mají spíše výhody, zvýšeně citlivá.
Pokusme se na to podívat tímto zorným úhlem pohledu a neobviňujme se z rasismu, z diskriminace ani z extrémistických nálad. Příčina tkví patrně v něčem zcela jiném. V podporování zahálky.
Romové nejsou vedeni k samostatnosti, k zodpovědnosti, ke smysluplnosti. A sami toto nezvládnou.
Jak tedy odpovím na původní otázku? Je těžké býti v Čechách Romem? Ano. A proč? Protože je to v tomto státě velice těžké v důsledku sociálního systému, který vede spíše k zahálce než k hodnotám, které ji zamezují.
Miriam Prokešová
Oči v sloup, prezident Zeman a písničkář Hutka.
Možná to je skutečně tím horkem, ale... i kdyby, čeho je moc, toho je příliš. Zpívat a přát si něčí smrt....?
Miriam Prokešová
Kardinál Duka zažaloval brněnské Centrum experimentálního divadla
za uvedení dvou kontroverzních divadelních představení chorvatského režiséra Olivera Frljiče. Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser je tomu rád.
Miriam Prokešová
Škodolibé rošády poťouchlého muže?
Církev u nás v České republice, jak je známo, nemá příliš dobré postavení v očích širší veřejnosti. Nechci jí nijak ublížit, a přiložit si tak k tomu své polínko, proto podotýkám, že následující řádky
Miriam Prokešová
Když jsem unikl divokému býku, narazila na mě
divoká kráva, říkávali staří Sumerové. Měla jsem právě v uplynulých volbách podobný pocit. V naší zemi mělo zvítězit džentlmenství nad barbarstvím. Bylo by to krásné,
Miriam Prokešová
Volte změnu. Volte slušnost, v té je síla. Džentlmenství proti barbarství.
Černobílé vidění světa. Fakta a argumenty pro a proti Zemanovi, fakta a argumenty pro a proti Drahošovi. Vlk bez roucha a vlk v rouše beránčím (?)
Miriam Prokešová
Páter Halík, biskupové a vůbec kněží a církev
to mají v životě celkem těžké. Po T. Halíkovi se chce, aby neustále čelil nějakým útokům, protože je katolickým knězem, který je hodně na očích, a mnohým se to tak nezdá, po otcích biskupech se chce, aby rozhodovali samostatně
Miriam Prokešová
Pan kardinál Duka kázal. Rozvířil tím mnoho znepokojivých myšlenek.
Stalo se tak ve Staré Boleslavi u příležitosti svátku sv. Václava, který byl pojat také jako den české státnosti.
Miriam Prokešová
Všechno to stojí za starou belu. A možná ani to ne.
Taková deštivá, poslední prázdninová neděle. Dívám se na zprávy na Seznamu, na Novinkách, a spol., pročítám si nové příspěvky na blogu... a je mi – úzko? Možná slabé slovo.
Miriam Prokešová
Něco ze života – myslivci vyrazili na divočáky – a ono nic
Myslivci vyrazili na divočáky, ale nemohou je najít. A nebylo jich málo – těch myslivců ani těch divočáků...
Miriam Prokešová
Památkový zákon... a my, lidé
Tak včera neprošel dlouho připravovaný Památkový zákon. Možná je to trošku od věci, ale... Jednoho krásného dne jsem se s ostatními nadšenci rozhodla začít „pečovat“ o záchranu jedné kulturní památky.
Miriam Prokešová
Babí léto
Nebo také pavoučí. Krásně prosluněné sluncem, které se již otáčí k naší straně země zády a pomalu se loučí.
Miriam Prokešová
V České republice rasismus není a ani být nemůže,
ledaže bychom všichni patřili k negroidní nebo k mongoloidní rase. Ale, jak známo, nejsme ani černí ani žlutí, nýbrž bílí.
Miriam Prokešová
Ohrožené děti
Jsou v naší společnosti děti nějakým způsobem ohrožovány? A co to znamená: „ohrožovat děti“? A jak a kým? A proč se tak hloupě ptám?
Miriam Prokešová
Příběh kostela aneb o restitucích jinak
Pročítám si některé články – blogy, týkající se církevních restitucí. A je mi neveselo, je mi truchlivo. A vůbec nevím, jestli mám napsat, proč. Restituce totiž ve mně nevyvolávají hněv ani nutnost je obhajovat a chránit. Ze všeho nejvíce mi přinášejí obavy.
Miriam Prokešová
Utíkající čas
Jsou někdy období, kdy člověku není nejveseleji. Jiným to tak nepřipadá a ani je to snad ani nenapadne. Tedy to, že není veselo. Je něco, co mne na životě a světě neustále udivuje a zároveň leká, a působí ono neveselo. A tím je – čas.
Miriam Prokešová
Cherchez la femme!
Chtěla bych vám něco říct: na naše politiky se zlobíme zbytečně. Protože oni nemohou za to, co dělají a co říkají. Problém je někde jinde. Může za to někdo jiný.
Miriam Prokešová
Zkroušená srdce aneb v množství moudrých je spása světa
Člověk je živočich rozumný, mínil již kdysi dávno Aristoteles. K tomu však, aby byl člověk živočichem rozumným (animal rationale), měl by podle Aristotela splňovat dvě „podmínky“.
Miriam Prokešová
Hm..., možná jsem naivní
Proč? Pročítala jsem si dnes články na blogu.idnes a přiznám se, u některých z nich mi to přineslo poněkud i rozporuplné pocity. Skoro bych řekla, že chvílemi na mne padl i smutek.
Miriam Prokešová
Letní ráno
Takové krásné letní nedělní ráno.Scházím po schodech z ložnice dolů do přízemí našeho domku.
Miriam Prokešová
Nejen učitelem,
ale být dítětem a rodičem v současném světě také není žádná výhra. Proč? Pokusím se to jen v krátkosti a k zamyšlení načrtnout.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 27
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1614x
vlastní blog: http://tohu-vabohu.blogspot.com